Bouwproces RedHotChiliCamper

De bouw van onze camper, de RedHotChiliCamper, ons huisje op wielen, de gepensioneerde Duitse brandweerwagen uit 1971. In een jaar tijd hebben we (naast het hebben van een vaste baan) de bus omgebouwd tot een camper. Ontzettend veel gelachen, gezwoegd, fouten gemaakt, creatieve oplossingen bedacht en vooral erg veel geleerd. Terwijl ik (Freek) vooral aan het malen was over aardlekschakelaars, draaiplateaus, benzine pompjes en constructies, was Sanne aan het dubben over plankjes, kastjes, deurtjes en afwerkingen. Als je het ons vraagt: een heerlijke combinatie. Natuurlijk kreeg de een wel eens een snauw, of de ander een boze blik, maar wat wil je ook als de verkeerde schroef wordt aangegeven, de zaag steeds in gebruik is, je elkaars uitleg niet begrijpt of de koffie op is. Al met al vonden we het een geweldig project en genieten nu volop van het resultaat. We nemen jullie graag mee in alle fases van het camperbouw project van de RedHotChiliCamper!

De stappen op een rij

De aankoop van de bus

Het plan was er. Een bus kopen om die vervolgens zelf om te bouwen tot een camper. Al snel gingen we gericht opzoek met de eisen: het moet een oldtimer zijn met een benzine motor, groot genoeg voor twee personen en verkerend in een goeie staat (dus niet al te veel roest). Na een maand zoeken viel ons oog op een oude Duitse brandweerwagen, een Mercedes LF 408 G uit 1971. Terwijl Sanne een weekend ging kitesurfen, ging ik de bus bezichtigen. De bus zag er goed uit, reed goed en ik was al snel om. We schudden elkaar de hand en een half uur later stond ik met de bus onverwacht voor Sanne’s neus. Het begin van ons avontuur!

Strippen, roest behandelen en vloer isolatie

Vol energie en enthousiasme begonnen we met het eerste deel van dit project. We sloopten de eenvoudige camper inrichting er uit en maakten de bodemplaat los van het chassis. Het blijft spannend om erachter te komen hoeveel roest er onder de vloer tevoorschijn komt… Bij Buck viel het gelukkig mee op enkele oppervlakte roestvlekken na. De roestvlekken hebben we behandeld en vervolgens alles in de ijzermenie gezet. Daarna hebben we de vloerisolatie geplaatst en de bodemplaat kon weer terug op zijn plek.

LPG installatie

Het is allemaal leuk en aardig in zo’n oldtimer rijden, maar het is net alsof er een gat onder in je benzine tank zit. Buck zuipt… Een hoop. De bus rijdt 1 op 5 ongeveer. Dus liever LPG dan benzine. De brandstof is stukken goedkoper en we hoorden dat dit soort bussen erg goed rijden op LPG. We maakten daarom al snel de beslissing dat er een LPG installatie in de bus geïnstalleerd moest worden. Dit hebben we laten doen door een gespecialiseerde LPG-inbouwgarage. Dit is het enige onderdeel van de camper dat we door een externe partij hebben laten doen. Veilig en volledig volgens de regelgeving. 

Werkschuur

Normaal gesproken houden we van een goede voorbereiding, maar bij dit project was er één ding waar we totaal niet over hebben nagedacht. Een werkplek waarin we overdekt of binnen aan de bus konden werken. Het was tenslotte al bijna winter. Achteraf gezien was het maar goed dat we er niet over hebben nagedacht, anders waren we hier misschien wel nooit aan begonnen. Nadat we langs een aantal adressen waren gegaan, zonder succes, kwamen we terecht bij een super vriendelijk stel die een grote werkschuur beschikbaar hadden. Ze vonden het vooral super leuk als wij daar de winter aan de bus gingen klussen, dus lucky us! Win-win!

Ventilator

Dat beruchte moment. De zaag in het dak van je camper zetten. Het voelt niet oké, is het ook niet. Tenzij je iets hebt om dat gat mee op te vullen en er goed over nadenkt hoe je alles achteraf weer waterdicht maakt. Wij kozen ervoor om een ventilator in te bouwen en wat zijn we blij met die keuze. Ventilatie is super belangrijk als je in je bus leeft. Vooral tijdens het koken of als de ander op de Porta Pottie zit… Daarnaast creëerden we met deze ventilator extra licht achter in de bus.

Isolatie wanden en plafond

Het isoleren van de bus. Het was niet het leukste klusje om te doen, vooral omdat je weet dat je later helemaal niks meer van het werk ziet. Het resultaat op dat moment mocht er dan wel wezen. Onze bus was omgevormd tot een spaceshuttle! 

Iedereen vind er weer wat anders van, het isoleren. Welk isolatiemateriaal het beste zou zijn voor in je camper blijft een interessante discussie. Onze kijk op alles wat te maken heeft met camper isolatie hebben we uitgewerkt in onderstaande blog!

Camper isolatie: hoe isoleer je een camper?

Afwerking vloer, wanden en plafond

Vervolgens was het tijd om de vloer af te werken. We hebben gekozen voor kurktegels met een grof uiterlijk. Lekker warm aan de voeten en het past mooi in ons interieur. De wanden hebben we neutraal wit geverfd en het plafond afgewerkt met schrootjes.

Het plafond is één van de dingen in onze camper waar we vaak positieve reacties op krijgen. En terecht! De schrootjes volgen de welving van het dak waardoor ze extra mooi tot uiting komen.

Constructie

Van het vooraf bedenken en uittekenen van de inrichting tot het tot daadwerkelijk bouwen van de houtconstructies. Het bouwen van de hout constructies vonden we uitdagend en leuk werk. Maar goed ook, want hier zat duidelijk het meeste werk in. Niks in de bus is recht, dus alles wat je er in bouwt is maatwerk. Een groot deel van het materiaal dat we hebben gebruikt is van oude meubels en sloopafval. Zo zijn de kastdeurtjes bijvoorbeeld gemaakt uit een stellingkast en komt het ingebouwde bed in de camper rechtstreeks uit ons oude appartement in Groningen.

Gasvoorziening

De gasvoorziening om mee te kunnen koken. Onze wensen: we wilden graag binnen én buiten kunnen koken met hetzelfde gasstel. Zo kwamen we op verschillende ideeën, maar we waren nog niet helemaal tevreden.
Het gasstel direct om de hoek als je de deur opent?
Of het gasstel aan de binnenkant van de deur vast zodat het gasstel zowel binnen als buiten te gebruiken is?
Toch het gasstel vast in het aanrecht en een extra gasstelletje voor buiten?
Uiteindelijk is het een gasstel met uitklapbare pootjes geworden. Het gasstel past met ingeklapte pootjes precies in ons aanrecht. Zo kunnen we binnen én buiten koken. Extra leuk: de pootjes komen van een oud campingstoeltje van de pake en beppe van Sanne!

Lees meer over de verschillende gassysteem opties en waarom wij vooral voor LPG kiezen in onze blog!

Gassysteem Camper: Waarom wij voor LPG kiezen

Watervoorzieningen

Dit is typisch zo’n klusje dat we onderschat hebben. We hebben het dan over het monteren van de vuilwatertank. De werkhouding liggend onder de bus is verre van ideaal en er valt troep van de afgelopen 50 jaar in je gezicht. We waren blij toen die tank eindelijk vast zat, laten we het daarbij houden.
Als schoonwater voorziening hebben we twee losse jerrycans en een voetpompje. We hebben bewust gekozen voor jerrycans, omdat deze overal te vullen zijn.
Het kraantje is zelf samengesteld en helemaal in onze stijl. En ja de kraanknop is functioneel nutteloos, maar hoort erbij vinden we!

Ben je benieuwd hoe we dit watersysteem precies hebben gemaakt en wat goede alternatieven zijn? Lees dan onze blog over het watersysteem in een camper!

Watersysteem camper: wat heb je hier voor nodig?

Elektriciteit

Als we terug kijken op het aanleggen van elektriciteit in de camper, waren we daar niet heel lang mee bezig. De hele studie die daaraan vooraf ging daarentegen wel. Het was ontzettend veel inlezen, uittekenen, met ons handen in het haar zitten en we hebben er een workshop voor gevolgd. Uiteindelijk viel het kwartje en werd het steeds leuker. We hebben het elektrisch systeem vervolgens zelf uitgezocht, samengesteld en aangelegd. 

Wil je zelf ook elektriciteit in je camper aanleggen? Daar helpen we je mee graag mee. We hebben veel informatieve blogs met eenvoudige schematische tekeningen op onze website staan. Bekijk onze blogberichten over elektriciteit!

Blogs over elektriciteit

Draaistoelen

De ruimte in onze bus is beperkt, dus we vonden het belangrijk om hier zo efficient mogelijk gebruik van te maken. De beslissing om draaistoelen te maken was snel gemaakt. Het monteren ervan was daarentegen wel een pittige klus. De draaiplateaus moesten passend gemaakt worden op het onderstel. Het nauwkeurig werken is hier erg van belang, aangezien je hier met staal werkt.

Je zult je nu misschien af vragen, mag dat zomaar? Draaistoelen maken in je bus? De RDW stelt hier strenge eisen aan. Met onze bus kwamen we hier nog goed vanaf, omdat onze bus uit 1971 komt. Ben je benieuwd naar de regelgevingen omtrent draaistoelen maken in een bus? We hebben alles voor je op een rij gezet in onderstaande blog:

Draaistoelen in de camper: wat zegt de RDW regelgeving?

Koeling

Talloze verschillende soorten koelkasten en koelboxen zijn er te verkrijgen op de markt. Wij wilden een koeling die stil was, zuinig en werkend op elektriciteit. We wilden wel liever een koelbox (met een naar boven openslaande klep), zodat de kou zo veel mogelijk in de koeling blijft zodra je hem opent. Alle kleine beetjes schelen. We hebben voor de koelbox een la bedacht waar de koelbox precies in past. 

Staat het uitzoeken van de juiste koeling voor in jouw camper ook nog op je lijstje? We hebben een blog geschreven over de verschillende soorten koelkasten die interessant zijn voor gebruik in campers met daarbij aanbevolen koelkasten en koelboxen. Zie de onderstaande link!

De soorten koelkasten die interessant zijn voor in jouw camper

Fietsendrager

Eén ding stond vast: de fietsen moesten mee! Het was wel even zoeken naar een geschikte fietsendrager. We keken eerst naar een fietsendrager die op de trekhaak bevestigd kon worden, maar dan konden de achterdeuren niet meer open. Het moest dus een fietsendrager zijn die aan een van de deuren bevestigd moest worden. Ook weer zo’n precisie klus. In een dag zat de fietsendrager erop!

Zonnepanelen

Na de eerste weekendjes weg met de bus kwamen we er al snel achter dat we te veel afhankelijk waren van walstroom. De keuze was daarom snel gemaakt om, een maand voor vertrek, alsnog zonnepanelen te installeren op de bus. En man wat is dit een goeie keus geweest. We moeten er niet aan denken hoe de reis tot nu toe was verlopen zonder gebruik te kunnen maken van zonne-energie.

We hebben een blog geschreven over het installeren van de zonnepanelen. Hierin beschrijven we wat we hebben gebruikt voor de montage en welke apparaten je verder nodig hebt voor een compleet zonnepaneel systeem op je camper. Ben je benieuwd? Zie de link!

Zonnepanelen op je camper installeren. Wat heb je nodig?

Het resultaat!

Na een jaar hard werken mag het resultaat er dan ook wezen! Zoals je in een aantal foto’s al had kunnen zien, hebben we niet alles met zijn tweeën gebouwd. We zijn super dankbaar voor alle hulp, appeltaart, koffie, aanmoedigingen, hout en positieve steun van onze vrienden en familie.

Toch blijven we aan de klus en zijn we nog regelmatig bij de bouwmarkt te vinden. Het werk aan de camper houd nooit op… En als dat ophoud, dan is de kans groot dat we gaan beginnen aan een tweede camperbouw project. We vinden het creëren van ons eigen huisje, helemaal naar onze eigen wensen, leuker dan dat we vooraf hadden gedacht. 

Benieuwd naar meer foto’s? We hebben de ombouw van de camper op onze Instagram pagina bijgehouden. 

We hopen dat we jou hebben kunnen inspireren met ons verhaal. Heb je nog vragen of opmerkingen over ons bouwproces of over iets anders? Laat het ons weten via onze contact pagina.

Zie hieronder de meest recente blogberichten over camperbouw! Wil je op de hoogte gehouden worden van de nieuwste blogberichten? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief door op de nieuwsbrief knop te drukken, rechts bovenin de website.